torsdag 30 december 2010

Roliga saker som hände år 2010



Årets födelsedagspresent: Slash kommer till Sverige med sitt kompband och det tycker mina nära och mycket kära att jag ska åka på och uppleva. Så det får jag som present! Läs mer under Årets Låt



Årets musikfenomen: Stäm Upp Nils-Erik!  
Erika NILSson och Agnes ERIKsson - den dynamiska duon från Västerås är eftersökta och har fem spelningar under året. Inte så konstigt då de är fenomenala låtskrivare och coola estradörer. Tryck här och här






Stäm Upp Nils-Erik! 
Dagens demoartist hos P4 Västmanland den 19 april



Årets releaseparty: Dôrgva har sitt skivsläpp på Bygdegården i Delsbo, sommaren har bara börjat. Gruppen spelar bland annat "Snabbvalsen" och "Polska från Knaggälve" med sitt heavy folkrock och funky fusion-groove, och det är svårt att sluta dansa. Lyssna på en av låtarna genom att trycka på noterna ♪♫♪♫♪   
Utsikt från Bygdegården






Årets Låt: Sweet Child of Mind med Slash 
Där står alltså jag på Getaway Rockfestival i Gävle, bara några meter från Saul "Slash" Hudson och hör min mobilsignal mosas ut ur de bombastiska högtalarna och jag märker att jag fortfarande är kär i mannen på scenen.


'





Årets Det här kunde man inte missa: Lars Winnerbäck i Strömsholm Sensommar. Varmt, varmt, varmt, stor publik, mycket glädje och Lasse spelade alla mina favoritlåtar. För att lyssna på en av dem - tryck här





 


Årets film: Crazy Heart 
Smutsigt destruktiva och förödmjukande scener behöver inte alltid vara sorgliga eller sentimentala. Man känner mer glädje av den här filmen då Jeff Bridges gestaltar sin countrymusiker så väl och allt känns äkta.








Årets Dra på trissor: Min installation "Andra Bullar" var med i den öppna utställningen under Julsalongen Västmanland 2010. 





Årets utländska serie: Boardwalk Empire
Vilken bra idé att USA förbjöd alkoholen år 1920. Not. På det viset kunde maffior bygga upp sina imperium och huvudsakligen om just detta handlar Boardwalk Empire. Snygga bilder, långa tagningar och med producenter som Martin Scorsese och Terence Winter. Jag ser fram emot säsong två.





Årets svenska serie: Solsidan 
Här finns (för att använda den gamla, slitna frasen) "den stora delen av sveriges humorelit" samlade i en och samma serie. Mia Skäringer, Felix Herngren, Johan Rheborg, Josefin Bornebush och Henrik Dorsin. Den sistnämnda spelar det dryga dragplåstret Ove, som drar in luft genom tänderna när han skrattar. Och man skrattar sig själv igenom avsnitt efter avsnitt.
 



Årets största händelse: Isak Joakim Severus föds i september och världen blir genast mer underbar och mycket roligare. Det är fantastisk! Föräldrarna till pojken är min dotter Hanna och min svärson Joakim. Genom dem blev jag en väldigt lycklig mormor till mitt barnbarn Isak.


3 kommentarer:

  1. Ja, det har minsann varit ett händelserikt år, och mitt bästa på väldigt, väldigt länge. :)

    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Ja, det förstår jag att du tycker min kära dotter! : )
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, det har (på det stora hela taget) varit ett riktigt bra år! Isak Severus är ett riktigt charmtroll. Jag brukar skryta (= ärligt/sant skryt), till dom som frågat om Hannifer under året, att lillgrabben är bland det vackraste som nånsin satt sin fot här på jorden.

    Erika har man varit mycket stolt över också detta år (studenten och ett riktigt nice musikprojekt - bara en sån sak!).

    Kram faster!
    //Nina.

    SvaraRadera