måndag 3 oktober 2016

Att skapa är möten

Att lyssna på Gustaf Norén (musiker, låtskrivare och före detta medlem i bandet Mando Diao) i en tv-intervju eller
podcast är som att kastas in i mina egna tankar och/eller när jag som bäst håller på att prata hål i huvudet på folk.

Vad kom först, hönan eller ägget? Vad fan är musikkritiker för ett djävla jobb? Är all kommersialism dålig? "Mitt favoritord är "ÄR". Jag bara är, man kan bara vara är." Att skapa är möten.

För att det inte ska bli något missförstånd så jämför jag mig inte med denna artist och konstnär, utan känner bara igen mig i många saker jag har lagt märke till hos honom.


Till exempel i svadan som följer när Gustaf får en fråga och som i sin tur vinglar ut på alla möjliga sidospår som egentligen inte aldrig ger något svar. För någon annan än honom själv.

I ett reportage om familjen Norén på websidan Leva i Dalarna säger föräldrarna följande om sin son.


"– Gustaf hade kunnat bli politiker också. Han har åsikter och kan inte hålla tyst, säger Jan.
– Om han hade hittat något parti som passade honom. Annars hade han nog fått bilda ett eget, svarar Kerstin."


Ännu en igenkänningsfaktor då även jag är en åsiktsmaskin som inte kan hålla käften. 


Att starta ett eget parti hade aldrig funkat. Som politiker måste man följa stadgar och partiprogram, de får inte ruckas på ens om det är skarpt läge, så jag skulle ha blivit tokig och brutit mig ur redan innan det ens hade hunnit etablerat sig.

Undrar hur Gustaf Norén parti skulle vara organiserat. Jag ska försöka få tag i honom på något sätt och fråga om detta. Om han har lust att svara ska jag vara beredd på att lyssna länge, länge, länge och höra hur saker utvecklar sig under vägen till svaren. Det kommer funka för jag tror att jag gillar honom.




Fotograf Kanal 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar