tisdag 27 juli 2010

And his mama cries

"People, don't you understand
the child needs a helping hand
or he'll grow to be an angry young man some day
Take a look at you and me,
are we too blind to see,
do we simply turn our heads
and look the other way"


Texten är från låten In the Ghetto eller The Vicious Circle som var dess originaltitel. Mac Davids skrev och komponerade den och Elvis Presley gjorde den känd 1969.

För fyrtioett år var det i andra länder som ghetto-stuff hände,  i Sverige var låten bara en vacker och sorglig ballad eftersom vi hade "byggt bort" fattigdomen. Nuförtiden föds det många barn i vårt land som växer upp till arga unga män och kvinnor, då klyftorna i samhället än en gång blivit en klassfråga.


De har många gånger inget hopp, de känner att de inte har några möjligheter, då det ofta handlar om i vilken familj de föddes in i. Såna aspekter var inte avgörande tidigare, eller åtminstone inte från 60-talet och fram till 90-talet.

Det finns familjer som "lever på" försörjningsstöd, A-kassa eller sjukersättning. Inte för att det är roligt eller för att de är lata, utan för att de är arbetslösa och/eller sjuka. I såna familjer får  många barn växa upp. De får se och höra ledsna, tröstlösa föräldrar, bli vana med att vara utan saker eller upplevelser för att föräldrarna inte har råd, kraft eller ork. 

Men alliansregeringen med arbetarpartiet i spetsen, har hittat utvägar. Att ta tillbaka det gamla nedlagda "statarsystemet" är ett exempel. (det vill säga att folk får flytta på sig dit det finns jobb). Även om personerna är sjuka eller om arbetet inte ens vara säkrat med fast anställning. Folk ska att bryta upp, sälja sin lägenhet/villa och lämna hemorten. Folk ska göra rätt för sig helt enkelt. Att barn och ungdomar tvingas med på den resan och tappar sitt sociala nätverk för en obestämd tid, sådant tänker man inte på.

Att pappan med svår diskbråck eller mamman som varit psykiskt sjuk i många år inte längre får sjukersättning utan placeras i arbetslinjen är för allas bästa, tycker regeringen. 

Alla för de som har pengars bästa, menar jag. 






Eller så kan människor ta arbeten inom RUT. (Rengöring-Underhåll -Tvätt) Man jobbar hemma hos människor som har svårt med sina livspussel och behöver hjälp med diverse göromål som känns skönt att lämna bort. Samma personer kan sedan dra av detta på bekostnad av våra gemensamma skattemedel.

De som arbetar som pigor och drängar (menar inget nedsättande med det) har dessvärre inte råd att använda samma tjänster. De ska vara glada att de har jobb, göra rätt för sig och hålla käften. 


Jag själv skulle inte kunna se mig själv i spegeln om jag nyttjade dessa tjänster. Det är ett jobb, ja. Men ett ojämlikt arbete som subventioneras av staten för att vissa människor ska få det lättare i tillvaron. En reform som innebar att många som tidigare hade "svarta" hushållsnära tjänster nu kan känna sig trygga och få ännu mer i plånboken och även tror sig bidraga till en god fucking gärning.

Garanterat är det inte bara mammor i Chicagos slum som gråter när de ser på sina barn. (Ja, det finns abort. Vad dum jag var som inte tänkte på det!) In the Ghetto har blivit en relevant sång som man borde ta på allvar, det är bara att sjunga med i strofen: 


"Take a look at you and me,
are we too blind to see,
do we simply turn our heads
and look the other way"



Vidare är det här min uppfattning om hur RUT-avdraget kan se ut i praktiken (jag har haft inlägget utlagt i en annan blogg tidigare)

Charlotte

Jag tycker att det är suveränt att man numera slipper ha svart hemhjälp eftersom det på många sätt äventyrar både ens hem och anseende. John och jag har nu nu flera personer som kommer hem till oss genom att vi anlitade ett seriöst företag som tillhandahåller olika slags hushållstjänster.
 

Vi har en Nettan som sköter städning, tvätt och strykning, Jimmy som skjutsar barnen till träningarna och en Olle hjälper oss med vår stora, härliga trädgård.

Det hela har kommit att bli en stor avlastning för oss eftersom våra arbeten kräver så mycket. Man ska verkligen inte klaga då vi båda trivs och kan göra karriär samtidigt, men fritiden har i princip fått gå till att sköta hushållssysslor och det är ingen av oss särskilt bra på eller tycker om heller för den delen.

Den nya skattelättnaden för hushållstjänster är en utmärkt kombination på många plan. Anders Borg och Maud Olofsson tänkte på allt när de lämnade in förslaget. Att man skapar mer jobb, man får livspusslet att gå ihop och att det blir mer jämlikt. Sen får väl både John och jag tillägga att det är ett faktum att vi får mer i plånboken då det dessutom är avdragsgillt och det är ju också en bonus.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeanette

Nu har jag äntligen fått ett jobb, eller flera kanske jag ska säga! Jag arbetar hos fyra olika familjer och har lyckats få ihop det till en heltidstjänst. Mina arbetsuppgifter är allt ifrån att tvätta och städa hos familjer, till att laga mat och passa barn vissa kvällar i veckan. Sedan jag blev varslad och uppsagd på min gamla arbetsplats och har stämplat i nästan ett år, blev jag uppmanad att söka dessa arbeten och lyfter nu en lön på 19 200 kr/mån före skatt.

Det underlättar mycket för mig att ha en bättre ekonomi men samtidigt känner jag att jag inte hinner med så mycket annat än att jobba och sköta hemmet. Det är väl inget man är ensam om, så man ska väl inte klaga. Jag har ju i alla fall ett arbete.

Mina barn är ganska självgående nu när de nästan är tonåringar. Jag hjälper dem såklart med läxorna och brukar cykla med dem till träningarna, men ibland tycker de att det är lite pinsamt att ha morsan med. Det må så vara, men jag tycker att det är otäckt när de ska hem själva i mörkret och sen är blir det ju också en gemenskap att stå och titta på träningar och matcher, även om ungarna själva kanske inte uppskattar det ännu.

För övrigt trivs jag bra i min nya lägenhet, även om det först kändes trist att behöva flytta från den andra med uteplats då ekonomin inte tillät att vi kunde bo kvar där. Jag har i alla fall en stor balkong som jag har inrett i sommar och det blev mycket kryddor och örter som jag har kvar nu till både hösten och vintern så det känns roligt att krydda vardagen med. Haha!

Har också tänkt på att skaffa en bil igen, det var inte helt omöjligt att jag kunde få lite extratimmar sa de på firman jag jobbar hos, så då kommer jag ha råd.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar