lördag 17 juli 2010

Det har varit varmt. Varmaste sommaren sedan 1880 kunde man läsa idag, och de allra flesta människor njuter. Nätterna är jobbiga tycker jag. Det är närmare trettio grader inne, kanske går de ner till tjugofem, och jag vaknar varje natt med hoptrasslat hår, lakan, ja allt som går att trassla och mardrömmarna är fler än någonsin.

Vi är inte beredda på tropiska hettor i det här landet. Få av oss har air condition i våra bostäder, som är brukligt i länder där det är varmt. Vi är däremot förberedda (aldrig skåningar i och för sig) att kylan ska slå till. Många går böjda och hukade från oktober till typ maj/juni och förbannar att de har fötts i fel land. Och jag tycker inte att det är någon big deal, är väl bara att klä på sig liksom.

Svenskarna beter sig konstigt när värmeböljorna sköljer. I stället för att söka skugga eller vila så ligger vi och pressar oss vätskelösa och premaligntmelanomar utan solhatt och  långärmade bomullströjor.

Nåväl. Den underbara och varmaste sommaren sedan 1880 har tagit musten ur mig. Har inte orkat göra så mycket mer än att multibadat i Mälaren eller hållit mig inne under takfläkten i sovrummet med laptopen och haft maratontittande av Six Feet Under.

Annars letar jag speciella saker på Youtube och nyss fann jag denna suveräna klippning av väl valda scener från filmerna Utvandrarna och Nybyggarna, med Helen Sjöholm som sjunger Du måste finnas från musikalen Kristina från Duvemåla i bakrunden.


Väl värd att se och lyssna på!












 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar