söndag 22 augusti 2010

Årstidsväxling

Onsdagen den 22 Augusti 2001 - nio år tidigare

Jag har bestämt mig för att hösten är här nu och det har inte med att göra om trädens löv och blad eventuellt börjat skifta färg, eller att kvällarna blivit mörkare. Det är helt enkelt höstläge nu och jag välkomnar min favoritårstid tidigare än vanligt.

En höst har för övrigt med sig en skolstart som behöver rutiner och vanor. Familjen vänder inte på dygnet längre eller äter mat i gryningen och då icke som en tidig frukost, utan like a dinner. (again) The Family är också uttröttade vid tjugotre-tiden på kvällen och det är inte så stor risk att man vaknar av att tangentsbordsknatter klockan tre och fyrtio, eller av dialoger från Kvinnofängelset som letat sig in från teven till mitt sovrum. För när det är höst och vardag, då är det tyst om natten.

Vid den här tiden har man också börjat att tända ljus om kvällarna, man har hittat tillbaka till tedrickandet och broschyrerna om olika sätt att förkovra sig i studiecirklar har börjat ramla in i brevlådan.
Det är ett hösttecken så bra som något annat när man sitter och bläddrar i dem och funderar över om man själv ska anmäla sig till någon av de spännande kurserna (det gör man aldrig) och /eller vem som anmäler sig till "Samtalsgrupp för män".

En annan skön grej så här på hösten är att det inte börjat snöa ännu, men man måste ändå börja klä på sig och man får huttra lite, till skillnad från att klä av sig och klä av sig, men ändå nästan smälta bort. Det spännande!

Den ultimata höstgrejen händer i alla fall nästa vecka då jag och en kompis ska ut och plocka svamp. Själva nöjet är att kliva omkring, leta, trampa på svampar som ser äckliga ut, bryta pinnar och fika. Det är en bonus om man hittar ätliga svampar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar