torsdag 12 augusti 2010

Gud för en dag
Från albumet Gånglåt från Knutby
Text och musik
Ewert Ljusberg

    Har du drömt nå’n gång att va’
 Gud för en dag? Inte jag!
 Tänk att va’ Gud och höra dom
 dumheter män’skor tjatar om.
 Allt skryt om vem som lidit mest.
 Och ”Gnällväggen” – åh, vilken pest!

 Mest pinsamt: När dom gång på gång
 försöker smickra dig med sång
 på alla språk: ”Allah ahkbar!”
 ”O, my Lord, how great thou are!”
 Jag skulle vråla när dom bad:
 ”Ursäkta mig – jämfört med vad ?

 Jag finns i allt och i all tid.
 Håll truten! Ge mig lite frid!
 Vad är det med er? Är det lönt
 att be er slappa? Tänk vad skönt!
 Va’ lycklig eller vrång och sur.
 Ni har fri vilja – eller hur?

 Vill ni sabba? Var så god!
 Att skapa är nog mer mitt bord.
 Va’ arslen tills ni lärt er se
 jag har en bättre sida med.
 Men om ni vill ha bildbevis
 så vägrar jag att säga ”cheese”!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar