måndag 17 augusti 2009

Ibland när man man storhandlar

Jag har en sån där scanner, va. Det är så bekvämt när man handlar för att man slipper stå och plocka upp allt på bandet ifrån vagnen och sedan ner i kassarna. Ibland har man otur och får en så kallad avstämning och då blir man tvungen att just plocka upp allt, men det är inte det värsta för sånt får man räkna med när man registrerar sig.

Det jobbigaste är andra kunder som inte har uppdaterat sig med en scanner, men som ändå väljer den kassan. De tror (?) att det är en informationsdisk och
ska bara fråga en massa olika saker. Om det är en personal som är varm i kläderna så brukar den kunna säga till att:

- Nehej, det här är en självscanningskassa och nu betjänar jag den här kunden.

Då har den som trängt sig före har inte ens chans att tjafsa, men är det däremot en ny kassör så blir den omedelbart överkörd och får stå där och ursäkta sig för mig och fråga om det går bra om den andra kunden kan få svar på sina frågor. Sen börjar det ringas i interntelefonerna för den här nya kassören vet inte hur mitt köp ska parkeras under tiden eller om trängskundens gratiserbjudande om en tårtspade fortfarande gäller.

Varför? Varför är det oftast kvinnor närmare sextio, som tuggar ett litet tuggummi och har framdragna hårsnibbar på kinderna som tar sig friheten att "ska bara"? Är det nedärvt och meningen att jag också ska bete mig så när jag kommer i den åldern, eller är det bara den just den generationen som har ett ovanligt korkat förhållningssätt när de kliver in på en stor matmarknad?

De borde ju redan ha flera stycken tårtspadar tycker man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar