söndag 10 januari 2010

.Hem till byn-Willy

Nu tipsar jag om dokumentärfilmen "Hemligheten" om skådespelaren Carl-Ivar Nilsson, den finns att se på SVT Play. Jag tänker inte avslöja vad det var för hemlighet, utan bara påpeka att jag blev rörd på många sätt.

Carl-Ivar Nilsson spelade i många år på Göteborgs Stadsteater tillsammans med bland annat Kent Andersson, Bengt Bratt, Lars Green, Ingvar Hirdvall och Lennart Hjulström. De var med och revolutionerade svensk teater på 60-70 talet, att skapa nytt här och nu var just vad de gjorde. Carl-Ivar följde senare med Lennart Hjulström till Folkteatern i Göteborg. Målsättningen där var att spela för medlemmarna i ägarorganisationerna, och Folkteatern var till stora delar ägd av folkrörelserna.

- Kulturen skulle inte längre bara vara för borgarklassen, berättar sonen Pontus Hjortén i hans film om fadern. Tiden var lycklig, fortsätter han. Pappa brann för teatern och för att förändra samhället och pjäser som de skapade kom att spelas på teatrar över hela Europa.

Lite längre fram säger Pontus att när sjuttiotalet tog slut var det inte inne med politik längre. Jag kan verkligen inte göra annat än att hålla med honom. Det har verkligen varit ute och nästan direkt skamligt att prata politik sedan dess. Fast det har i och för sig jag skitit i under åren, solidaritet och jämställdhet är alltid aktuella ämnen för mig att diskutera.




1 kommentar: