torsdag 21 januari 2010

Just a sinner, not a saint

Då en av mina favoritkomiker, Sissela Kyhle, har haft premiär med sin nya tv-serie "Sissela och dödssynderna" kom jag att tänka på ett gammal blogginlägg jag skrivit och letade reda på det. Tänk att jag gör så ibland, fuskar med att lägga ut gammal skåpmat istället för att skriva nytt.

Tisdagen den 29 April 2003

- Är det nån som är glad, så är det väl jag. Jag är ju för faan gladast av alla!
Så försöker mannen i Lotto-reklamen övertyga den andre karln som bara är en stackars budbärare. De sju dödssynderna ses lite överallt nu. Hur man törs utmana de högre makterna genom att använda det mest seriösa och viktigaste ur Böckernas Bok, förstår jag inte.

I tidigare nämnda reklam förekommer ju både avund, begär och i viss mån även girighet. men den är förstås inte lika uttalade som GB-reklamen brukar ha om sina om nya Magnumglassar.

Man kan fundera över hur många gånger/dag varje människa utför minst någon av de sju dödssynderna. Kommunalarna är ju ett klassiskt exempel, men de bryter ju mot alla på en gång:

- Avund
Över att inte vara Statsanställd. Samma jobb, men olika lön.

- Begär
Betalda arbetskläder. Främst till dem som byter på barn eller gamla

- Frosseri
Något annat än blodpudding

- Fåfänga
Att vara kommunalare, är att vara ansiktet utåt

- Girighet
VILL HA en anständig lön

- Hämd
STREJK

- Lättja
Struntar i konsekvenserna som blir i samhället när Hämd träder in.


För tillfället utövar jag själv endast (?) fem synder.

----------------------

Det var i samband med Kommunals strejk 2003 som inlägget skrevs. Någon som minns matpaketen som barnen fick ta med sig till skolan eller den uteblivna sophämtningen?
Inte det, nej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar