fredag 15 januari 2010

Plagg

När jag var liten så satt alla tanter/kärringar med mössan på inne, det var hemmavirkat/stickat eller konfektioner. Jag minns att jag frågade min mamma vid ett tillfälle varför tanterna inte tog av sig och hon svarade att de kanske var missnöjda med sina frisyrer.

Starka minnen sköljer över mig när jag idag ser liknande, nästan samma mössor, på ungdomar i alla åldrar.Tanter efter tanter med jackor och kappor av, men fula mössor på tränger sig fram igen. De uppenbarar sig från fiken eller köksbordet med mamma med sin kaffekopp. Deras ytterkläder är av, men dock inte den fula huvudbonaden.

Jag mår illa om det är den stormaskvirkade varianten som ungdomarna har på sig, den som liksom hänger bakpå huvudet, och lukten av massor av cigaretter, kaffe och akryljumprar där tantarmsvetten har trängt igenom kommer tillbaka och jag har definitivt inte bett om det.



2 kommentarer: