onsdag 9 juni 2010

Härmapor

Intressant det här med hur man håller sin telefon. De allra flesta män har armbågen rakt ut i luften i nittio grader från övriga kroppen, medan kvinnorna vilar sin armbåge tätt efter sidan medan de talar i mobilen.

Jag brukar kolla på en kille mitt över gatan när han står på sin balkong (det är oundvikligt om jag är i mitt vardagsrum och sitter i soffan) och begriper inte hur han orkar hålla kvar armbågen så där (för han pratar länge) och samtidigt hålla på att gestikulera med den andra armen. Man kan också se när han snackar med en tjej för då är det stora leendet på ofta, ofta och det är mindre flaxande med den vänstra extremiteten.

Jo, det är roligt att iakttaga folk och fä, titta på gester och miner hos dem och tänka på hur man själv ser ut när man
till exempel kollar på ett intressant program på tv med halvöppen mun och tungan som tynger ner underläppen. Den avslappnande posen kan komma när som helst om man inte passar sig. I kön på mataffären under tiden man läser löpsedlarna, i bilen när man sitter och väntar på grön stolpe och under tiden lyssnar på ett radioinslag som fångar en.

I vår familj har vi i alla tider härmat folk. App app app, nej jag menar inte gjort narr av dem, utan vi har försökt att fånga anletsdragen som finns hos nästan alla människor i olika situationer. När man blir blyg, arg, överraskad, rädd, påkommen och så vidare.

Det var min pappa som började. Han låg och berättade långa, långa egna påhittade sagor och hade olika röster till varenda figur. Jag låg där med tungan nere i underläppen, pillade på tårna och var uppmärksam på allt vad pappa sade, ville inte gå miste om ett ord eller en gest från honom.

Och så har det fortsatt. Vi fortsätter att härma folk, men bjuder gärna på oss själva. Den enda som skulle säga att hon inte varit med på det hela är min mamma, även fast hon har bidragit på sitt vis. Till exempel genom att säga att vi andra gjorde narr av människor.

Men nu är det ungjärparnas tur att föra härm-traditionen vidare! Det gör de genom att busringninga med konstlade röster, spela upp små scener av som hänt under dagen/veckan/månaden och mycket annat skoj.

Och mina bästa "gubbe" är Björne (från Björnes Magasin)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar